What an impressions ! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Annemaaike Lubbers - WaarBenJij.nu What an impressions ! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Annemaaike Lubbers - WaarBenJij.nu

What an impressions !

Blijf op de hoogte en volg Annemaaike

06 September 2016 | Indonesië, Denpasar

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik 3 dagen in Bali en wat waren dat al indrukwekkende dagen. Het begon al toen ik naar het ophaalpunt liep. De deuren gingen open en er stonden een heleboel mannen aan de balustrade. Ieder van hen had een briefje in zijn handen en daar stond dan een naam op of ze riepen gewoon "taxi, taxi? You need a taxi?". Ik moest zoeken naar een briefje met daarop het Stenden logo, dat was verteld tijdens de meetings in Nederland. En jahoor, daar was hij. De chauffeur pakte meteen de kar waar de bagage op lag en we liepen naar een middel grote bus (voor ong. 12 personen). Het eerste wat mij opviel was de temperatuur. Het was alsof je in een kas liep, de tropen dus. Hoge luchtvochtigheid en vooral warm (terwijl het half 8 's avonds was). De chauffeur heeft ons keurig netjes bij het hotel afgezet. Dat vond ik super geregeld. Bij de receptie ingecheckt en ik kon naar mijn kamer, nummer 410. Deze bevind zich op de 5e etage. Mijn kamergenoot was al aan het slapen toen ik binnen kwam, maar ze vond het gelukkig niet erg dat ik haar wakker maakte. We hadden even gepraat en toen ben ik snel gaan douchen. Ik voelde me echt vies, van de vliegreis en dan ook nog de hete temperatuur. Ik ben gaan slapen om half 11, ik was echt kapot. Om 1 uur werd ik weer wakker en kon daarna echt niet meer slapen, maar ook wel logisch, want dan is het 7 uur 's avonds in Nederland. Uiteindelijk rond 4 uur wel weer in slaap gevallen.

Schooldag 1 (5 september):
De volgende ochtend kon ik er goed uitkomen, ondanks de slechte nacht. We (mijn kamergenoot en ik) stonden om 8 uur op, trokken ons schoolpakje aan (witte blouse met zwarte rok tot op de knie). Snel naar het ontbijt. Ik had mijn eigen eten mee (havermout met een waterfles) en vroeg of ze het konden opwarmen. En dat kon gelukkig ! Om 9 uur stonden er voor het hotel 5 busjes. Elke klas had zijn eigen bus. We werden afgezet bij een gebouw. En we moesten een leraar volgen. We liepen ergens naar boven en kwamen in een zaal waar stoelen stonden en een band van mannen die achter niet bekende muziek instrumenten zaten. Toen iedereen binnen was begonnen zij te spelen. Daarna kwamen er 3 dames een dansje doen. Dit was echt cultuur impressie. Na de dans werd er eten naar voren gebracht en een student naar voren geroepen. Er kwam een gebed om de studenten veel succes te wensen. We kregen nog een koffie break en op tafel stonden allemaal hapjes die je kon pakken. Ik had wat fruit genomen. We gingen met z'n allen op de groepsfoto en op het einde kregen we een introductie over de minor Event Management. Na deze eerste schooldag werden we weer, per klas, met de bus terug naar het hotel gebracht en daar hadden ze nog een borrel. Stenden University Bali was jarig en is 7 jaar geworden.
In de avond op zoek naar eten (rond half 8). Mijn kamergenoot en ik gingen met de groep mee eten bij ILI kitchen. Het personeel kon totaal geen engels en als je wat vroeg knikten ze en zeiden yeaah yeah good. Nou dus niet good, het duurde wel een uur voordat ik eindelijk mijn eten had en het werd allemaal verschillend uitgegeven. We aten dus eigenlijk allemaal een beetje apart ondanks dat je samen aan een tafel zat. Ze konden de grote groep gewoon niet aan, maar ik had wel heel lekker gegeten en het koste mij nog geen €2,-. Helaas is het eten wel mis gegaan. Om 2 uur 's nachts werd ik wakker met hele erge buikpijn. Ik heb dus wat verkeerds gegeten, waarschijnlijk suiker. Aspirine genomen, daarna ging het wel weer en uiteindelijk om 4 uur sliep ik eindelijk.

Schooldag 2 (6 september):
Pfoe wat heb ik last van een jetlag zeg. Vanmorgen kon ik er amper uitkomen. En dan zat het ook weer niet mee. Er zaten allemaal mieren in mijn havermout dus zonder ontbijt naar school gegaan. Ik had de doos op de tafel staan, maar dat kan hier dus blijkbaar niet want er zijn echt veel ongedierte. Gelukkig valt het op mijn kamer nog mee, maar ik hoorde dat er al kakkerlakken waren in één van de kamers en een vleermuis in de airco. Gadsiebah. Wij hebben dan máár een mierenspoor in de kamer. Op school kregen we een hoorcollege over festival management. Super interessant, maar ik was zo vreselijk moe. Ik kreeg de helft helaas niet mee. Na deze presentatie konden we weer wat te eten pakken van de tafel. Om kwart over 11 kwam een meneer ons vertellen over de research opdracht die we moeten doen. Nou dat wordt echt wel heel pittig ! Goed bijhouden dus. We kregen weer lunch op de campus, dat is ongeveer 200 meter lopen vanaf de hoorcollegezaal. De hoorcollegezaal zit namelijk in een ander gebouw. Daarna voelde ik me weer helemaal top. Wat ik ook erg fijn vind is de betrokkenheid. Niet alleen van de docenten maar ook van de studenten. Ze denken echt heel erg met me mee met betrekking tot mijn dieet.
De laatste les die ik heb gehad vandaag was EMBL, soort PBL (probleem oplossen), maar toch totaal anders. Elke dinsdag moet je theorieën individueel opzoeken en elke donderdag moet je een presentatie houden met je subgroup. Straks gaan we nog naar Kuta toe om: te eten, naar de shopping male te gaan en het uitgaans tentje genaamd Sky Garden te bekijken. Ik ben benieuwd hoe laat het wordt.

Nog wat leuke weetjes:
- De zon draait de andere kant op. Niet rechts om maar links om.
- Je hebt echt heel weinig schaduw en het is bloed heet, maar echt heet heet. Zo heet heb ik het nog nooit gehad. Je voel het gewoon branden.
- Zonnebrand factor 50 moet je echt op doen. Vandaag had ik het op mijn gezicht gesmeerd en nog voel ik nu mijn gezicht branden. Terwijl ik alleen maar buiten ben geweest om heen en weer te lopen van de campus naar de hoorcollegezaal.
- Op school, in de bus en in de kamer is airco aanwezig.
- Ze rijden hier aan de linker kant van de weg en het is echt een regelrechte chaos in het verkeer. Er rijden heel veel scooters rond, niemand rijdt binnen de lijnen, zebrapad heeft geen betekenis, de weg is ook de stoep voor wandelaar en als het stoplicht voor wandelaars op groen staat, moet je toch uitkijken, want ze rijden gewoon door. Het valt me mee dat ik nog geen ongeluk heb gezien.
- Om 6 uur is het al pik donker.
- Er is hier geen openbaar vervoer als in trainen bussen etc. maar wel veel taxi's beschikbaar gelukkig. Er zijn ook 2 app's waar je een taxi mee kan bestellen en dat ook betrouwbaar is. Je kan ook via die app de auto/scooter volgen. Ideaal en veel goedkoper als Bluebird (de betrouwbaarste taxi)
- Via school heb ik een simkaart gekregen. Dus ik heb nu een Indonesisch nummer. Daar hebben we samen met de leraar internet op gezet. 4GB met 4G internet kostte 75000 rupiah dat is €5,10. Echt een koopje!

Ik laat snel weer wat van mij horen. Nu ga ik even op zoek naar wat avondeten. Elke dag is dat weer een verrassing.

Liefs Annemaaike

  • 06 September 2016 - 14:25

    Marleen:

    Hoi, gaat lekker, begrijp ik. Alles is in het begin lastig maar zo te horen gaat het je aardig lukken.

  • 06 September 2016 - 14:55

    Elselien :

    Leuk om via je blog op de hoogte te blijven. Zo te lezen maak je . Geniet van alles en zet hem op!

  • 06 September 2016 - 15:23

    Leo:

    Hoi lieve Annemaaike,

    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt en dat de mensen daar zo met je meeleven. Leuk blog om te lezen, alsof we erbij zijn.
    Ik zie uit naar al je andere verhalen. Heel veel succes en....
    Tot dan.

  • 06 September 2016 - 16:10

    Leonie:

    Leuk verhaal! En leuk om op de hoogte te blijven van wat je doet. Balen van de buikpijn. Hopelijk gaat het verder gaat goed.

    Liefs

  • 06 September 2016 - 17:14

    Roel:

    Wat een belevenissen binnen een paar dagen. Ik ben nu al zeer benieuwd naar de volgende blog. Het slapen en eten is nog wel even een dingetje maar komt vast goed. Ook hier is het tijdsverschil vreemd. Als ik s ochtends opsta is het bij jou al middag. Veel plezier, zorg goed voor jezelf en slaap lekker. (Ik denk dat je al slaapt)

  • 06 September 2016 - 21:20

    Oma COBY :

    Hallo. Annemaaike,
    Wat al een verhaal, en gaat best goed
    ,jij vind de oplossing .
    ik denk dat de hitte ,in Israël beter te verdragen is,
    omdat daar de l,vochtigheid,lager is ,het is hier
    overdag,35/38 gr, en dat is te doen,
    Groetjes
    Oma

  • 07 September 2016 - 12:34

    Jessica:

    Hoi Annemaaike!
    Wat leuk om te mogen meegenieten van jouw eerste ervaringen in Bali!
    Natuurlijk zijn de eerste dagen altijd even een beetje wennen, omdat ze daar
    natuurlijk totaal verschillende leefgewoonten hebben dan hier in Nederland.
    Maar dat gaat vast en zeker goedkomen. Heel veel plezier en geniet ervan!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemaaike

Actief sinds 18 Aug. 2016
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 7011

Voorgaande reizen:

11 November 2016 - 27 Januari 2017

Thailand

03 September 2016 - 11 November 2016

Bali

Landen bezocht: