The time is flying - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Annemaaike Lubbers - WaarBenJij.nu The time is flying - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Annemaaike Lubbers - WaarBenJij.nu

The time is flying

Blijf op de hoogte en volg Annemaaike

09 September 2016 | Indonesië, Denpasar

Lieve allemaal,

Mijn schoolweek zit er al weer op, wat gaat die tijd toch snel ! Vandaag is de eerste dag dat ik geen last meer heb van de jetlag. Ik sliep vandaag in één keer door, kon er goed uitkomen ondanks dat ik er al om 7 uur uit moest en was niet eens moe gedurende de ochtend. De afgelopen dagen had ik dat steeds wel, dat ik gewoon zo moe was in de ochtend en daardoor echt niet kon opletten in de les. Ook het eten gaat tot nu toe goed, alleen de eerste dag niet helemaal goed gegaan.
Misschien zijn deze afgelopen dagen ook wel voorbij gevlogen omdat ik veel leuke dingen heb meegemaakt.

Vervolg 6 september:
Die avond ben ik met de taxi en 5 andere meiden naar Kuta gegaan. We werden afgezet bij het strand, ik kon niet veel zien want het was erg donker. Toch zag het er erg mooi uit, met de lichtjes en ik zag echt hele hoge golven. Daarna gingen we op zoek naar een restaurant. Aan het strand waren allemaal van die enge restaurantjes die wij niet helemaal vertrouwden dus we liepen door naar het centrum. Daar hadden we een restaurant gevonden. Ik heb daar heerlijk gegeten en ze hadden goed hun best gedaan om aan mijn dieet te voldoen. Na het eten zijn we naar Sky Garden gegaan. Dat is echt een hele grote club met een heleboel zalen en verdiepingen. Je kan er onbeperkt drinken van 9 tot 11 en daarna krijg je nog 2 drankjes gratis. Ohja en er waren ook strippers.
Entree 150.000 Rupiah, ongeveer €10,-. Rond kwart voor 1 kwam de taxi ons ophalen en om 2 uur lag ik in bed.

Schooldag 3 (woensdag 7 september):
Vandaag was ik vrij ! Dit in verband met Galungan. Dit is een Balineese vakantiedag, dus wij waren ook vrij. Samen met 4 andere meiden ging ik vandaag op stap. Om 10 uur kwam de taxi chauffeur ons halen. De chauffeur hadden de meiden met wie ik weg ging ontdekt en hij wilde ons vandaag de hele dag rondleiden voor 100.000 Rupiah, ongeveer €7,-. Deze chauffeur kan goed Engels en heeft ook nog eens veel kennis van Bali. Super handig dus. Omdat het vandaag natuurlijk een feestdag is, was het erg druk op de weg. Ook zagen we heel veel mannen met witte kleding aan en een hoedje op. Deze kleding dragen ze in de tempel, maar alleen op speciale dagen. In principe moet een Hindoe elke dag naar de tempel, maar dan hoeven ze niet in witte kleding. De vrouwen dragen hele mooie felgekleurde kledingstukken. Als ze dan bij de tempel zijn geweest krijgen ze rijstkorrels op hun voorhoofd. Daaraan kan dus iedereen zien of ze bij de tempel zijn geweest.
Wij gingen eerst naar krisna oleh-oleh khas bali in Denpasar. Dit is een winkel die heleboel sarongs in alle kleuren en maten hebben. Je hebt een sarong nodig als je de tempel in wilt gaan en wij wilden vandaag graag een kijkje nemen, ook vanwege dat feest. Ik heb een oranje sarong met wat figuurtjes erop gekocht. Na onze aankopen reden we verder naar Ubud. De reis duurde super lang, maar uiteindelijk om kwart voor 1 waren we bij de tempel. Deze heet Tirta empul. Dit is de mooiste tempel op Bali. Binnen was het best wel druk, maar heel mooi om te zien. Je kon er zelfs in het water. Dit is het heilige water ofwel voor het reinigingsritueel. Dit heb ik niet gedaan. Onderweg naar de uitgang stonden nog allemaal standjes. Ik wilde graag een ansichtkaart kopen, dus wij zoeken en vragen. Nee ze hadden het allemaal niet. Uiteindelijk op het einde was het gelukt. Deze mevrouw had een boekje met 8 kaartjes er in van Bali, dus ik was super blij. We begonnen met 80.000 rupiah en uiteindelijk meegekregen voor 65.000. We gingen goed afdingen dacht ik zo.
Bij de uitgang had de chauffeur keurig op ons gewacht. We hadden best wel trek dus we gingen op zoek naar een restaurantje. Bij de tempel kon je ook wel eten, maar daar was de hygiëne niet heel goed. De chauffeur zei ook dat we dat beter niet kunnen doen. Dus we reden weer terug naar de stad Ubud. Hij wist een goed restaurant, dus daar gingen we heen. Het restaurant waar we hebben gegeten heet Dirty Duck. Daar hebben we op japanse style, op de grond gegeten.
Ik wist dat er in Ubud een soort biologische shop is. Dit had een leraar bij mij op school verteld. Ik heb nog even binnen in het winkeltje gekeken, maar nog in veel producten zat suiker. Ook schrok ik van de prijzen. Havermout van 500 gram kost 350.000 rupiah. Dat is dus €22,-. Belachelijk duur, dus we zijn met lege handen de winkel uitgelopen. Om half 6 reden we weer naar huis en rond half 7 zat ik alweer aan mijn huiswerk. Morgen moeten we een poster presenteren en ik had daar nog niks voor gedaan. Daar was ik wel de hele avond zoet mee.

Schooldag 4 (Donderdag 8 september):
Vandaag was een drukke en volle dag op school. Ik moest om kwart over 9 op school zijn en ik was om half 6 klaar. Dat is best vermoeiend. Het presenteren van de poster ging prima. Ik kreeg als feedback dat ik countryachtig Engels spreek en te sloom. Normaal gesproken praat ik altijd heel snel met presentaties dus ik lette er nu extra op. Maar te sloom was dus ook niet goed. De volgende keer probeer ik dan toch weer wat sneller te praten.
Toen ik thuis kwam ben ik met mijn kamergenoot naar de buurtsupermarkt geweest. Daar heb ik even wat water en wasmiddel gekocht. Voor het diner ben ik naar de stad Denpasar zelf gegaan. Dat is nog wel zo'n 20 minuten met de taxi vanaf ons hotel. We hebben gegeten bij Krisna gallery. Daar hadden ze ook westers eten. Dus ik had gekozen voor patat en kip. Waarschijnlijk eten de mensen hier niet veel, want het was echt een mager bordje. Dan vond ik de vorige restaurants beter. Best een luxe eigenlijk, elke dag naar een restaurant. Toch vind ik het fijner om het zelf te maken, ondanks dat ik niet echt kan koken haha. Bij thuiskomst nog snel even gedoucht. Elke avond voor het slapen gaan douche ik even. Lekker, omdat dan mijn haar nat is als ik ga slapen en omdat ik het de volgende ochtend dan ook niet hoef te doen. Daarnaast is het hier elke dag zo'n 30 graden en je best wel zweet. Zelf ik als koukleum.

Schooldag 5 (9 september):
Vanmorgen waren we vroege vogels, om 8 uur zaten we al in het busje op weg naar Bali Village. Dit was de excursie van vandaag. Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we aan in Tabanan. Hier zit Taman Sari Buwana. Dit is echt het platteland. Eerst gingen we dingen maken met een blad van een boom. Daarna leren hoe je een kokosnoot open kunt maken. Vervolgens konden we zijn hoe je rijstkoekjes maakt. Deze waren ook echt heel lekker. Eerst stomen ze rijst, daarna drukken ze dat samen tot een bolletje. Drukken het plat als een koekje, gooien er wat palm suiker overheen en laten het drogen in de zon. Daarna in de frituurpan en klaar is kees. Nadat we rondom het huis hadden gelopen, gingen we naar de rijstvelden. Het was een prachtig landschap en er liepen koeien in het veld met een iets achter zich om het veld glad te trekken. Erg bijzonder om te zien hoe rijst wordt gepland. Nadat we uitgekeken waren, kregen we een 4 gangen lunch. En het was weer perfect geregeld met betrekking tot mijn dieet. School is echt goed bezig voor mij. Ik ben erg tevreden. Eerst kreeg ik warme cassave. Het tweede gerecht was gefrituurde cassave (die vond ik lekker, net zoiets als chips), derde gerecht was een typisch Indonesische maaltijd met rijst, tomatensaus, knoflook, curry, kip en kleine visjes. Als laatste gerecht kreeg ik banaan uit hun eigen tuin. Hij smaakte heerlijk en wat mij opviel was de dunne schil die eromheen zat. Vanavond heb ik lekker bij de McDonalds gegeten.

Morgen ga ik samen met Jolanda naar Nusa Lembongan en waarschijnlijk ook naar de twee andere eilandjes die daar liggen. Op de kaart is dat rechtsonder Bali. Wordt vervolgd...

Ik wil jullie ook nog bedanken voor de leuke reacties de vorige keer. Erg leuk om dat te lezen.

Liefs,
Annemaaike

  • 09 September 2016 - 16:06

    Leo:

    Hoi Annemaaike,
    Weer veel gedaan lees ik. Leuk verhaal van gemaakt. Blij dat de jetlag voorbij is en dat het je zo goed lukt om het juiste eten te bemachtigen.
    Ik zie uit naar je volgende. Veel plezier dit weekeinde op de eilandjes.
    Groetjes

  • 09 September 2016 - 16:15

    Leonie:

    Die reacties gaan vanzelf op zulke leuke verhalen! Klinkt goed! Veel plezier!

  • 09 September 2016 - 18:59

    Roelof:

    Wat weer een proza. Ontzettend leuk om te lezen. Vandaag ook met je geskyped. Man wat bijzonder. Even bij je op de kamer kijken. En ook vertelde jij mooie en enthousiaste verhalen. Bijna zo leuk als je blog ( om anderen niet te jaloers te maken, haha) Fijn dat je weer van de jetlag af bent en dat het eten je smaakt. Volgens mij is dat eten ook een ontdekkingsreis. Veel plezier op het eiland en doe iets op je hoofd.

  • 09 September 2016 - 19:02

    Roelof:

    En wat een mooie foto's

  • 11 September 2016 - 07:00

    Oma Coby :

    Hai Annemaaike
    Goed om te lezen dat het goed met je gaat,en dat ze voor jou lekkere dingen maken, ik vlieg vandaag,zondag,weer naar huis.
    Lieve groet
    Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemaaike

Actief sinds 18 Aug. 2016
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 7008

Voorgaande reizen:

11 November 2016 - 27 Januari 2017

Thailand

03 September 2016 - 11 November 2016

Bali

Landen bezocht: