The first school days in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Annemaaike Lubbers - WaarBenJij.nu The first school days in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Annemaaike Lubbers - WaarBenJij.nu

The first school days in Thailand

Blijf op de hoogte en volg Annemaaike

17 November 2016 | Thailand, Bangkok

Lieve allemaal,

Mijn eerste schoolweek zit er bijna op. De tijd vliegt alweer voorbij. Dat is onvoorstelbaar. Voor je het weet zit ik alweer in het koude Nederland. Morgen is de laatste schooldag van deze week, maar dat is een 'fieldtrip'. We gaan de stad Ayutthaya bezoeken met de hele groep. Dit is een oude stad en de vroegere hoofdstad van Thailand. Ongeveer 2 uur rijden met de bus vanaf school.

Schooldag 1 (14 november):
Om half 9 stond ik klaar bij de receptie van Summer Garden. Vanaf hier liepen we met de hele groep naar school. Dit is zo'n 10 minuten lopen. Pfoe dat was wel warm hoor. Hier is de zon nog sterker als in Bali en ik vond het in Bali al een sterke zon. Of misschien komt dat wel door de smog. In ieder geval kwamen we half bezweet aan op school. De één meer als de ander. De school heet PIM University. Dit staat voor Panyapiwat Instiute of Management. Stenden University Thailand werkt samen met dit instituut. PIM is echt enorm. Totaal heeft het 4 gebouwen waarvan 1 gebouw 16 verdiepingen heeft. Verder heeft het roltrappen en natuurlijk een lift. Als je hier iemand moet zoeken die geen telefoon bij zich heeft, dan kan je de moed beter opgeven want dat is echt onmogelijk. Om 9 uur begon de introductiedag. Uitleg in het algemeen en uitleg over het moduul. In deze 10 weken school heb ik praktijk. Ik mag een eigen evenement organiseren samen met 4 andere mede studenten. Elke week hebben we een coach meeting, een 'client' meeting en een feedback meeting. Op de site van school staan evenementen waar we uit kunnen kiezen inclusief een document met de wensen van de klant. Donderdag moeten we een presentatie geven en onszelf verkopen. Waarom wij geschikt zijn voor het evenement en hoe wij het eventueel zouden willen organiseren. Zodra we een evenement hebben begint het organiseren en overleggen met de klant. Ik heb er zin in en ik kan niet wachten op te beginnen. Na deze uitleg kreeg ik Thaise les. Wat is dat een andere taal. Gewoon onmogelijk om dat te begrijpen. Ze hebben een ander schrift en met boodschappen doen kwam ik er al achter dat ik daar niks van begrijp en ook niks van ga begrijpen. Dit betekent bijvoorbeeld suiker: น้ำตาล. Wel heb ik hallo geleerd dit is Sowàtdiikha voor vrouwen en voor mannen Sowàtdiikhrap. Als je dat dan tegen iemand zegt doe je de wai groet. Je moet je handen tegen elkaar doen, bij je borst houden en dan met je hoofd buigen totdat je je vingertoppen aan raak. Verder heb ik een Thaise dans gezien. Dit leek een beetje op de Balinese dans, maar toch weer heel anders met de kleding en danspasjes. Zelf mochten we ook meedoen. Er werden mij wat bewegingen aangeleerd en op het einde was er een voorstelling met de hele groep. Dat was best wel grappig om te doen. Daarnaast kregen we nog een rondleiding door het gebouw en op het einde was er een quiz. Jammer genoeg niet gewonnen. Rond half 5 was de dag afgelopen. Ik was er moe van. In het appartement maar even uitgerust en daarna begonnen met koken. Het gerecht bestond uit een zelfgemaakte hamburger, gebakken aardappels en broccoli. Het smaakte hartstikke lekker en het was goed gelukt. Na het eten natuurlijk afwassen. Er is hier helaas geen afwasmachine, dus we moeten sowieso elke dag tot 3 keer op een dag afwassen. Dat hoort er ook bij, maar voor de rest bevalt het appartement mij prima. Het voelt echt een beetje als mijn eigen stekkie. Ik noem het ook al 'thuis'.

Schooldag 2 (15 november):
De dag begon met een les over management skills. Dit was een uitleg over hoe ik mij moet gedragen tijdens een 'client' meeting en hoe ik met feedback om moet gaan. De les was rond 12 uur afgelopen en toen ben ik met mijn groepje naar de shopping mall gelopen. Hier heb ik gegeten bij 'Food Park'. Dit is een plein met verschillende eet mogelijkheden. Gedurende mijn lunch bespraken we de functies binnen onze groep. Ik zal de finance manager zijn. Dat vind ik leuk en daar ben ik ook goed in. Om half 2 liepen we rustig terug naar school, want om 2 uur had ik nog een Thaise les. Dit heb ik geleerd: "Sowàtdiikha. Dichán chûu Annemaaike. Dichán sabaaydiikha. Khòopkhunkha". Daar is toch geen touw aan vast te knopen? Ik ben benieuwd of jullie het begrijpen en dan lees ik het wel in de reacties. Alleen papa en mama mogen niet mee doen, want die weten het al.

Schooldag 3 (16 november):
Vandaag had ik maar 1 les en dat was een gastcollege. Iemand van het werkveld kwam wat vertellen over ASEAN (Association of Southeast Asian Nations). Dit is net als de Europese Unie, maar dan in Azië. Hij vertelde wat over de geschiedenis en landen en dat vond ik best wel interessant.
Om half 1 was ik alweer thuis en toen heb ik een lekker roerbak ei voor mezelf gemaakt op wat crackers. De rest van de middag ben ik bezig geweest met de presentatie die ik morgen heb met mijn groepje. We gaan een liefdadigheids-evenement organiseren. Dat leek ons het leukste evenement tussen de 7 andere mogelijkheden. Het idee is om een 5 gangen diner te organiseren in het thema wit met tussen de gerechten door een veiling en aan het einde nog een loterij. Gedurende het diner is er een artiest die iets komt spelen en aan het einde van de avond is er nog een DJ. Bij de DJ kunnen de bezoekers een plaatje aanvragen voor een klein bedrag. Klinkt leuk toch? Ik ben benieuwd wat ze er van vinden en of ze ons gaan kiezen voor dit evenement.

Schooldag 4 (17 november):
Om half 12 werden we verwacht op school in lokaal 3-305. De eerste 3 betekent gebouw 3, de tweede 3 betekent derde verdieping en 5 betekent het vijfde lokaal op de derde verdieping. Samen met 4 andere groepen moesten we strijden om het evenement dat elke groep graag wilde. Gelukkig was er niemand die ons evenement ook had gekozen, dus wij zijn er zeker van dat we voor deze klant gaan werken met het liefdadigheids-evenement. Het idee was alleen onrealistisch. Wij moeten ons meer richten op een kleinere doelgroep en niet voor een diner gaan. Dat wordt dus een ander idee bedenken. Weten jullie misschien nog wat leuks? Tips zijn welkom. 's Middags ben ik nog gaan sporten in de fitness ruimte hier beneden bij het appartement. Na een kwartier bezig te zijn geweest op de loopband, crosstrainer en fiets was ik bekaf. Ik heb wat dat betreft een conditie van 0. Ik zou eventueel een aantal dagen in de week heen kunnen gaan en het kunnen opbouwen. Ik zal er over nadenken.

Ik heb het idee dat het organiseren van dit evenement veel tijd gaat kosten. Maar ik ga er met volle moed tegenin. Het zou leuk zijn als ze straks ons evenement ook echt gaan realiseren, maar ik geloof wel dat dat gaat gebeuren. Spannend...

Liefs,
Annemaaike

  • 17 November 2016 - 17:19

    Marleen:

    Dat was een vermoeide week met allemaal nieuwe indrukken. Nieuwe school, kamer en zelf eten maken. Maar dat gaat zeker weer goed komen. Veel succes de komende tijd en geniet nog van Bangkok en omgeving!

  • 19 November 2016 - 10:02

    Oma Coby:

    Wat fijn om weer wat van jou te horen
    , wat veel indrukken ,toch weer heel anders.
    Blijft nog maar lekker daar,hier wind,regen,koud,ben nog niet gewend
    Ik geloof dat mij thais niet zo goed is,maar ik ben er uit gekomen
    Het betekend
    Goedendag,ik ben Annemaaike, Wat is jou naam?
    of, hoe gaat het met jou.
    Leuk bedacht ,toch?
    Liefs Oma

  • 20 November 2016 - 11:52

    Margien:

    Wat fijn dat je weer een eigen plekje hebt gevonden. Het gaat weer hurry up lezen we. Bijzonder dat het daar nog warmer is . En wat een lastige taal, het lijkt echt nergens op. Zet "m op Annemaaike, je doet het goed !!! Veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemaaike

Actief sinds 18 Aug. 2016
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 7033

Voorgaande reizen:

11 November 2016 - 27 Januari 2017

Thailand

03 September 2016 - 11 November 2016

Bali

Landen bezocht: